Vi använder cookies för att din läsarupplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Vi använder cookies. Läs mer

Om bolaget

SOS Barnbyar arbetar världen över för alla barns rätt till en trygg uppväxt. Som medarbetare hos oss är du med och förändrar liv och SOS Barnbyar Sverige har idag ca 60 anställda. Som en del i en global federation bedriver SOS Barnbyar arbete i 136 länder i nära samarbete med myndigheter, lokalsamhälle och partners. SOS Barnbyar är en av världens största barnrättsorganisationer och med utgångspunkt i FN:s Barnkonvention och UN Guidelines for the Alternative Care of Children söker vi ständigt nya och innovativa lösningar för att säkra fler barns framtid.

Vi ger barn och unga förutsättningar att forma sitt liv och bidra till en hållbar framtid för sig själva och sina samhällen. Vi arbetar förebyggande för att familjer inte ska splittras och vi ger barn utan omsorg en ny familj. Genom samarbeten med lokala aktörer ges barn tillgång till utbildning och hälsovård och vi påverkar beslutsfattare att sätta barnets bästa i fokus. Vårt mål är att inget barn växer upp ensamt utan med nära relationer så att de kan bli sitt starkaste jag.

Vi söker en Insamlingschef för att driva utvecklingen av SOS Barnbyars insamlingsorganisation! 

Om rollen

Som Insamlingschef hos oss har du fullt ansvar för hela insamlingsorganisationen på SOS Barnbyar. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med marknadschef och affärsutveckling/tech för att hitta nya vägar för att nå ut till givare, både nya och befintliga, sporadiska och regelbundna. I en ständigt föränderlig värld behövs nya arbetssätt och ditt uppdrag kommer kräva en hög målmedvetenhet, affärsdriv och ett lösningsfokuserat förhållningssätt.

Rollen innebär idag personalansvar för hela insamlingsenheten som innefattar privat givande – både regelbundet och sporadiskt – företag, filantroper, stiftelser samt vår givarservice.

Insamlingschefen rapporterar direkt till Generalsekreterare Anna Ernestam och sitter i ledningsgruppen.

Om dig

För att lyckas i rollen behöver du tycka om att sälja och du vill genom dina kompetenser bidra till en bättre värld.

  • Din samarbetsförmåga är god och du har lätt för att föra fram ditt budskap och lyfta blicken och se helheten framför detaljerna.
  • Ditt säljdriv är genuint, du hittar nya kreativa vägar fram för att nå uppsatta mål.
  • Du har ett brinnande engagemang men är samtidigt van att prioritera affärsmässigt. Du håller siktet inställt på vart du är på väg och på att nå resultat.
  • Du är både en erfaren ledare och en prestigelös doer med skinn på näsan. Du är trygg nog att stå upp för din sak och van vid stakeholder management samtidigt som du uppskattas för din empatiska sida.
  • Du är en person som vill förbättra och tycker om att vara i framkanten av nya digitala lösningar.

Meriterande men inte ett krav:

  • Gärna erfarenhet av hållbarhetsarbete eller globalt socialt arbete.
  • Gärna stort nätverk av företagskontakter, filantroper.
  • Gärna erfarenhet av förändringsledning, gärna gällande digitalisering.

Kompetenskrav

  • Du har flera års erfarenhet av ledarskap.
  • Du har erfarenhet från affärsutvecklande eller kommersiella roller och sälj.
  • Du har god förståelse för ideell verksamhet, men det är inte ett erfarenhetskrav.
  • Du är en god kommunikatör med förståelse för hur man paketerar ett engagemang.
  • Du har en akademisk utbildning.
  • Du är van vid ett digitalt arbetssätt.

Varför SOS Barnbyar? 

Om du likt oss brinner för barns rättigheter och vill vara med och bidra är vi troligtvis rätt arbetsplats för dig. För oss är det viktigt att du som kollega känner dig trygg i våra värderingar – Nytänkande, Möjliggörare och Effektskapande. Med det menar vi att vi tänker utanför boxen, går från ord till handling, och skapar största möjliga effekt för att nå vår målbild – att säkerställa att så många barn, unga vuxna och familjer som möjligt i utsatta situationer i Sverige och internationellt, är självförsörjande, utbildade och integrerade i det lokala samhället.

Anonymiserad ansökningsprocess

Mångfald är ett självklart och naturligt inslag i vår verksamhet och vår rekryteringsprocess genomsyras av det arbetet. Därav kommer Capasearch som vi samarbetar med i denna rekrytering presenterar alla kandidater helt anonymiserat till oss – utan namn, kön eller ålder.  

Ansök här

Frågor besvaras av rekryteringskonsulterna: 

Lina Wijk ([email protected]), 076-101 43 61. 

Linn Wiessner ([email protected]), 072-353 02 15. 

Tjänsten är en tillsvidareanställning, med inledande provanställning på sex månader.