Bli fadder
Vi använder cookies för att din läsarupplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Vi använder cookies. Läs mer

SOS Barnbyar är en global federation och en av världens största barnrättsorganisationer, och vi finns i 135 länder världen över. SOS Barnbyar Sverige söker nu en ny Generalsekreterare, en innovations- och expansionsledare för barns framtid! I rollen som Generalsekreterare kommer du att etablera och expandera SOS Barnbyar i den utvecklingsfas som organisationen är inne i. Du kommer att ansvara för organisationens igångsatta kulturtransformation, och förflytta SOS Barnbyar Sverige från en traditionell insamlingsorganisation till en nytänkande social innovatör som går i bräschen för barns rättigheter. Som Generalsekreterare rapporterar du till styrelsen och är övergripande ansvarig för SOS Barnbyar Sveriges verksamhet och organisation.

Rollen som Generalsekreterare för SOS Barnbyar Sverige omfattar bland annat följande arbetsuppgifter:

  • Förena det ideella och kommersiella för att skapa effekt, och vilja utmana och förändra branschen.
  • Föra ut SOS Barnbyars budskap i samhälle och näringsliv, vara synlig externt och uttrycka sig i sakfrågor i näringsliv, media, nätverk, arenor och i paneldebatter. 
  • Bedriva ett visionärt och humanitärt ledarskap, attrahera och utveckla de rätta nyckelkompetenserna, och fortsätta på inslagen bana genom att driva från HR till ”people and culture”.
  • Driva utveckling av affärsenheterna, ledningsarbete samt innehållet i SOS Barnbyars verksamhet (försäljning/insamling, kommunikationskoncept, teknologiutveckling, programutveckling) samt etablera nya sociala innovationer.
  • Utveckla och stärka relationerna internationellt, och proaktivt arbeta för att stärka och utveckla federationen mot Strategi 2030.

För att framgångsrikt kunna leda SOS Barnbyar Sverige söker vi dig med flera års dokumenterad erfarenhet av ledarskap, gärna från idéburen verksamhet och/eller socialt företagande. Vidare ser vi att du har följande kompetens och erfarenhet:

  • Erfarenhet av arbete i en internationell organisation, gärna inom mänskliga rättigheter, internationellt utvecklingssamarbete eller CSR.
  • Kompetens inom kommunikation, marknadsföring, varumärkesutveckling och opinionsbildning.
  • Gärna förståelse och/eller medvetenhet om hur innovation, teknologi och digitalisering kommer att förändra villkoren för hur vi bedriver samhällsutveckling.
  • Starkt meriterande att ha ett nätverk som omfattar offentlig och privat sektor och/eller civila samhället.
  • Visionärt och humanitärt ledarskap, en lagspelare med god kommunikativ förmåga som kan motivera och utveckla medarbetare.
  • Starkt värderingsdriven person, som passar organisationens värderingar kring nytänkande, möjliggörare och effektskapande.

Arbetet utgår ifrån huvudkontoret i Stockholm men innefattar periodvis resor inom Europa och till programländer där SOS Barnbyar bedriver verksamhet.

I denna rekrytering samarbetar SOS Barnbyar med Novare Executive Search. Välkommen att skicka din ansökan till [email protected] eller [email protected] senast den 30 augusti 2019.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta Mattias på +46705385205.

Varmt välkommen med din ansökan!