Bli Fadder
Vi använder cookies för att din läsarupplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Vi använder cookies. Läs mer

Vi gör allt vi kan för att inget barn ska växa upp ensamt. Utan kärlek. Utan trygghet. Utan respekt. Vi ser till att familjer runt om i världen får hålla ihop. Vi stärker föräldrar för att förhindra att de tvingas ge upp sina barn – och vi finns där om det värsta redan har hänt. Genom att ständigt söka nya och innovativa lösningar säkrar vi framtiden för fler barn. Vill du vara med? Nu söker vi en Insamlingschef som vill vara med på resan mot en bättre framtid.

Vi söker dig resultatinriktade och erfarna ledare med förmåga att vara flexibel och snabb när det emellanåt gäller att ändra taktik och strategi i insamlingsarbetet. Du har en stark grund i relationsbaserat insamlingsarbete och ett ledarskap som bygger på tydlighet, affärsmässighet och samarbete. Hos oss får du arbeta i en prestigelös kultur med hög kompetens och stort engagemang, där din roll blir viktig för att utveckla såväl den privata insamlingen som den företagsinriktade.

Tjänsten

I rollen som Insamlingschef på SOS Barnbyar kommer du att ha det övergripande ansvaret för att optimera SOS Barnbyars intäktsportfölj gällande den privata insamlingen, företagssamarbeten, partnerskap, donationer och event. Vidare har du ansvar för att driva SOS Barnbyars kundresa inklusive ansvaret att driva givarresan (lojalitet + lönsamhet hos befintliga givare). Till din hjälp har du din enhet som består av 18 medarbetare och en gruppchef. Du samarbetar tätt med Marknads- och kommunikationsenheten, Programverksamheten och IT. Du rapporterar till Generalsekreterare och ingår i SOS Barnbyars ledningsgrupp. Din placeringsort är i Stockholm.

Ansvar

  • Aktivt delta i utveckling och ledning av affärsområdet
  • Identifiera, kontakta, rekrytera och utveckla privat insamling, givare samt partners
  • Tillsammans med Marknads- och kommunikationsenheten samarbeta för att utveckla den digitala kundresan
  • Representera SOS Barnbyar gentemot relevanta aktörer, t ex svenska och internationella givare, partners och media.
  • Proaktivt driva alla insamlingsgenererade aktiviteter och kampanjer
  • Följa upp och mäta resultat av kampanjer och aktiviteter
  • Uppföljning budget och prognos för insamlingsintäkter och relaterade kostnader
  • Affärsutveckling, framtagande av attraktiva koncept och produkter
  • Säkerställa moderna och effektiva betalningslösningar
  • Aktivt samordna övriga i organisationen – inklusive styrelse, generalsekreterare och programmedarbetare – för att optimera deras involvering och värde i insamlingsarbetet.

Vi söker denna kompetens

Du har en akademisk examen inom något eller några av områdena ekonomi/marknad/kommunikation eller sälj. För att lyckas i rollen ser vi att du har minst 5–10 års erfarenhet av en liknande roll. Du har en gedigen bakgrund från relationsorienterat insamlingsarbete eller motsvarande form av värdedriven Key account försäljning. Du har flera års chefserfarenhet och en dokumenterat god ledarskapsförmåga samt erfarenhet av att bygga effektiva och framgångsrika team. I din chefsroll är du van att leda din avdelning utifrån ett analyserat och värdedrivet arbetssätt, van att driva kundresor framgångsrikt och har en god kompetens inom CRM och Market automation. God ekonomisk förståelse och van att ha ansvar för budget är en självklarhet för dig, likväl som dina kunskaper att hantera svenska och engelska både muntligt och skriftligt. Vi ser det som ett extra plus om du dessutom har erfarenhet från ideell sektor.

Personliga egenskaper

Genom ditt inre driv och ansvarstagande för uppgiften ser du till att dina processer löper på ett organiserat, planerat och strukturerat sätt. Du är analytisk och har en förmåga att snabbt hitta smarta lösningar på problem. Du inger förtroende som en tydlig, trygg och stabil ledare med förmåga och vilja att ta dig an såväl det strategiska som det operativa arbetet. För att lyckas i rollen behöver du vara relationsorienterad, ha integritet, lätt att samarbeta med samt inneha ett gott omdöme vid val av samarbetspartners och projekt.

Blir du nyfiken att söka?

Om du tycker att tjänsten som Insamlingschef på SOS Barnbyar passar väl in på dina kvalifikationer och hur du vill arbeta, skicka din ansökan snarast. I denna rekrytering samarbetar SOS Barnbyar med Fasticon. För att söka tjänsten, registrera ditt CV på www.fasticonjobb.se . Alla ansökningar behandlas konfidentiellt och löpande. Sista ansökningsdatum är onsdag 20/5. Vi ser fram emot att läsa din ansökan! Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Susanne Bryhn, [email protected] eller 070-531 34 25.