Artikel

DHL: ”Vi tar hållbarhet på allvar”

För ett företag som DHL är det otroligt viktigt att arbeta med hållbarhet, både social och miljömässig. Det är viktigt för ledningen, deras anställda och kunder. Hållbarheten är så pass viktig i företaget att den numera är en del av deras DNA och de tar stora steg framåt. Strategin är att reducera utsläppen med 50 procent på kort tid och de investerar nu stort i eltruckar och elbilar. Men de gör mycket mer än så.

– Corporate social responsibility handlar inte bara om miljö, utan också om det sociala. Vi jobbar med många stora globala kunder och de tar hållbarhet på allvar och har därför krav på oss, säger Alex Hislop, Vice President, Head of Consumer Retail eCommerce sector på DHL, och forsätter:

– Vi tar hållbarhet på allvar och vill visa tydliga exempel för våra kunder på hur vi samarbetar med SOS Barnbyar.

Alex Hislop, DHL.
Alex Hislop, DHL.

 

Samarbetet skapar engagemang

DHL har samarbetat med SOS Barnbyar länge, och sedan 2011 har de tillsammans jobbat med GoTeach-programmet, som stödjer ungdomar i övergången mellan skola och arbetsliv. Många anställda runt om i världen är volontärer och mentorer. Det skapar engagemang hos de anställda och varje år har de en medarbetarundersökning, som visar att samarbetet har en positiv effekt.

– Våra medarbetare är väldigt motiverade och positiva till SOS Barnbyar och ungdomarna vi träffar, men också positiva till vår arbetsgivare DHL som låter oss göra detta och som stödjer oss på vägen, säger Alex Hislop.

Nationellt program i Göteborg

För ett par år sedan öppnade SOS Barnbyar ett nationellt program för ensamkommande ungdomar i Hammarkullen, Göteborg. DHL engagerade sig tidigt och det har nu lett till ett mycket uppskattat samarbete.

– Vi ville vara med och stödja deras verksamhet genom att hitta någon aktivitet från dag ett. Vi började med en DHL-dag, då vi visade vad DHL står för och vad vi gör.

Sedan dess har samarbetet utvecklats och ungdomarna får nu möjlighet att gå en truckförarutbildning, då det råder en brist i området på truckförare. Det gör att ungdomarna lättare kan få anställning och etableras i samhället. Detta har verkligen uppskattats av ungdomarna, som vill ta varje chans att komma ut i arbetslivet och DHL vill nu utveckla konceptet.

– Det finns ungdomar som inte vill köra truck, men som är lite mer intresserade av att få en kurs i kundtjänst eller i förtullning. Vi får se vad det blir i slutet av året, men det blir säkert mer än bara en truckförarutbildning nästa år.

DHL är så nöjda med resultatet för både ungdomar och personal att de nu tänkte kopiera utbildningen till andra länder där de samarbetar med SOS Barnbyar.

Blir du inspirerad av DHLs engagemang? Kontakta oss om ett samarbete.

Dela inlägget

Publicerad: 2019-12-19

Liknande

Nyhet

Letar ditt företag pålitliga sommarjobbare?

I våra ungdomsprogram i Stockholm och Göteborg finns många engagerade unga, som vill ta nästa steg i livet. Vi stöttar unga som lämnar samhällsvård och saknar kontaktnät.

Läs mer här

Artikel

Söker finansiering: Vägen till skräddarsydd framgång

Som företag kan ni vara med och stötta familjer och barn i olika projekt runt om i världen. Vi söker finansiärer till ett projekt i Bangladesh, som ska stötta kvinnligt entreprenörskap. Så att de i sin tur, har möjlighet att försörja sina barn.

Läs mer här

Artikel

Så kan företag efterleva barnkonventionen

Hur påverkar FN:s konvention om barnets rättigheter företagen och vad kan man som företag göra för att efterleva den?

Läs mer här