Bli fadder
Vi använder cookies för att din läsarupplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Vi använder cookies. Läs mer

SOS Barnbyar vill nå dubbelt så många barn jämfört med idag. Till vår hjälp tar vi vardagstjatet och hyllar det som något fint och kärleksfullt.

– Vi vill komma in i barnfamiljernas hektiska vardag, med hämtning och lämning, tjat och påminnelser men också mycket kärlek. Ska vi nå fler barn och unga behöver vi agera på nya och innovativa sätt. Jag tror att många föräldrar kommer att känna igen sig i årets julkampanj, säger Catharina Gehrke, generalsekreterare på SOS Barnbyar.

Årets julkampanj fokuserar på det kärleksfulla tjat som föräldrar ägnar sig åt, alltifrån tjat om mindre skärmtid till att borsta tänderna och att göra sina läxor.

– Konceptet grundar sig i något som är väldigt mycket vardag. De flesta föräldrar är nog ganska trötta på att tjata, men vi vill vända på begreppet: att tjata är ju faktiskt något man gör av kärlek och omsorg, för att man vill sitt barn väl, säger David Granath, VD för Granath reklambyrå som varit med och utformat kampanjen.

Kampanjen syftar till att uppmärksamma att 1 av 10 barn riskerar att växa upp ensamt, utan en förälders omsorg. Att få växa upp med en vuxen som tjatar om läxor och läggtider, som kramar och tröstar, borde vara en självklarhet för alla.

– Alla barn behöver trygghet. Och just tjat är en väldigt tydlig symbol för denna trygghet, eftersom det kommer sig från att en vuxen finns där långsiktigt och bryr sig under barnets uppväxt, säger David Granath.

Tjat är att bry sig i alla lägen

Tjat är kanske inte det första man tänker på som något fint. Det är jobbigt för både den som hör det och för den som ger det. Men att tjata på sitt barn är att bry sig i alla lägen.

– Tjatet ser till att våra barn lär sig saker, växer och får trygghet i vardagen. Min numera vuxne son har fått mycket – och kärleksfullt – tjat från mig. Han ville gärna skjuta upp saker, »jag ska bara« hette det. Idag är han en trygg och ansvarstagande person som vuxit upp med vetskapen att jag alltid står bakom honom, att han aldrig är ensam. Den vetskapen är inte självklar för de 220 miljoner barn i världen som har förlorat eller riskerar att förlora sina föräldrars omsorg. Det vill vi ändra på, säger Catharina Gehrke.

SOS Barnbyars ambassadör Darin Zanyar är en av dem som höjer rösten för barn som lever i utsatthet. Det kommer bland annat att höras i både radio, tv och butiker tack vare SOS Barnbyars partnerföretag. Kampanjen kommer även att synas utomhus i Stockholm, Göteborg och Malmö.
– Det har varit ett fantastiskt engagemang från alla som har arbetat med oss i den här kampanjen, vi är oerhört tacksamma för all tid de har lagt ned, säger Catharina Gehrke.

Extern arbetsgrupp
Projektledare David Granath
Produktionsledare Jens Öhrström
AD Maria Lamke
Copy Jens Thelfer
Grafisk Form Johan Billström/Camilla Andersson
Illustratör Stefan Hörberg
Film Ligist Film
Musik Darwood Music
Radio Flickorna Larsson

 

Arbetsgrupp SOS Barnbyar
Projektledare privat Josefin Ennerfors
Projektledare företag Pauline Settervall
Insamling Malena Orreteg

Digital utveckling Martina Cierzniak