Bli Fadder
Vi använder cookies för att din läsarupplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Vi använder cookies. Läs mer
Opinion & Berättelser

Med framtidsyrket på schemat

Barn som växer upp i Tchad går i genomsnitt inte mer än fem år i skolan. Endast 22 procent av landets invånare kan läsa. Genom ett projekt som SOS Barnbyar just nu genomför med stöd från Världens barn får ungdomar som befinner sig på flykt eller av andra skäl tvingats hoppa av skolan, en praktisk yrkesutbildning – och har därmed chansen att själva skapa en inkomst i framtiden.

Ungdomarna skördar stora framgångar i trädgårdslandet genom sina nyvunna kunskaper inom odling.

Rätten till god utbildning och framtidsdrömmar borde vara en självklarhet för alla barn – men lång ifrån alla barn och unga i Tchad har den möjligheten. Utbildningsnivån är låg, endast 9 procent av flickorna har fullgången skolgång. Motsvarande siffra hos pojkar är 25 procent. Ofta saknas tillgång till utbildade lärare. Det är vanligt att unga tvingats hoppa av skolan eller har inte ens haft chansen utbilda sig över huvud taget. Det i sin tur leder till hög arbetslöshet och det är svårt för unga att hitta försörjningsmöjligheter. Många barn hamnar i sexhandel, trafficking och barnarbete vilket också förvärrats av pandemin. Stängda skolor ökar dessutom risken för tonårsgraviditeter och barnäktenskap.

Praktisk yrkesutbildning och stärkt skolväsende

Tack vare en särskild satsning på utbildning och skola tillsammans med Världens barn får nu unga i utsatta regioner en yrkesutbildning – deras väg ut ur fattigdom och möjlighet till en tryggare framtid.

Framtida mekaniker lär sig hur man lagar en motor.

Satsningen görs i södra Tchad, nära gränsen till Centralafrikanska republiken, ett område som är hårt ansatt av stora flyktingströmmar och fattigdom. Insatsen riktar sig till unga som saknar utbildning som påverkats av krig och konflikt, som antingen bor i flyktingläger eller i de kringliggande samhällena. Genom lärlingsplatser lär sig unga i åldern 14–18 år olika yrkeskunskaper inom bland annat odling, djurskötsel och mekanik.

Thierrys dröm är att ha ett eget garage.

Thierry*, 17 år, är en av de många ungdomar som flytt från Centralafrikanska republiken med sin familj. Han slutade skolan redan som 11-åring. Att han nu lär sig meka med motorcyklar ser han som att han har fått en andra chans.

– Bara det faktum att jag går den här kursen har skapat förändring. Det är en stor möjlighet för mig. Jag har lärt mig hur motorcyklar fungerar, namnen på de olika komponenterna, hur man lagar motorer och byter ut trasiga delar. Jag ser fram emot att få mitt startkit efter examen.

Men vägen dit har inte varit enkel.

– Det var länge sen jag gick i skolan och jag har haft svårt att koncentrera mig. Närvaron var inte lätt. Men jag lyckades ändå delta på alla lektionerna – för jag vill verkligen lära mig det här. Jag är stolt över att ha utmanat mig själv, säger han.

Thierry ser ljust på framtiden.

– Jag trodde aldrig jag skulle få den här chansen. När jag gått ut kursen vill jag bli en ännu bättre mekaniker så jag blir en tillgång i lokalsamhället. Jag hoppas tjäna pengar så jag kan ha mitt eget garage och en inkomst som räcker till mig och min familj.

Men hans engagemang stannar inte där.

– Min dröm är att få ge mina kunskaper vidare till andra ungdomar som är i samma situation som jag är nu.

Här lär sig ungdomarna att vaccinera djuren.

För Martine*, 16 år, som också flytt från Centralafrikanska republiken, är framtidsdrömmen att få arbeta med djur.

Som djurskötare kan Martine få en egen inkomst i framtiden.

– När jag var yngre brukade jag se på när djuren fick sin vaccination. Så när jag såg vilka kurser som fanns att välja påtvekade jag inte en sekund att välja djurhållning.

Hon är tacksam för vilka möjligheter som nu öppnar sig för henne.

– Jag trodde aldrig jag skulle bära arbetskläder eller hålla en spruta. Tack vare det här projektet har jag redan lärt mig hur man vaccinerar och avmaskar djur. Jag har lärt mig om olika djursjukdomar, hur man tolkar symptom och doserar läkemedel. Det är ett bevis på att jag utvecklas för varje dag som går.

En egen inkomst i framtiden ger henne fler val – och en avgörande självständighet.

– För mig betyder den här utbildningen att jag inte kommer att vara beroende av en man i framtiden. Jag kommer klara av att ta hand om mig själv och tjäna mina egna pengar. Får jag barn kommer jag att kunna ge dem en bättre uppväxt än den jag själv hade.

Hennes dröm är att ha en egen verksamhet inom djurvård.

– Jag är glad över att ha fått den här chansen, det är ett bra exempel på att man faktiskt kan förändra sin framtid. Jag hoppas också kunna inspirera andra unga flickor i flyktinglägren.

Projektet, som pågår 2020–2021, består också i att stärka skolväsendet för barn i grundskoleåldern genom att skapa en trygg skolmiljö, utveckla skolans utbildningsstrukturer och att se till att utbildning kan bedrivas på sikt.

* Ungdomarna heter egentligen något annat. 

Utbildningssatsning i Tchad

• Gett ett 30-tal ungdomar, varav hälften flickor, en praktisk yrkesutbildning
• Stärkt lärarna i sin yrkesroll och skapat förutsättningar för att undervisning kan bedrivas på sikt
• Skapat och stärkt strukturer för ökad delaktighet och trygghet i skolan, bl a genom elevråd, föräldraråd och anti-våldsgrupper
• Ökat säkerheten i skolan
• Distribuerat skolmaterial och läromedel
• Delat ut munskydd och hygienartiklar till eleverna och deras familjer
• Säkrat rätten till rent dricksvatten och handhygien i skolan
• Haft informationskampanjer för att minska smittspridningen

Det här har vi gjort

Relaterade artiklar