Strategic Partnership Manager

Sök tjänsten

SOS Barnbyar arbetar världen över för alla barns rätt till en trygg uppväxt. Som medarbetare hos oss är du med och förändrar liv och SOS Barnbyar Sverige har idag ca 60 anställda. Som en del i en global federation bedriver SOS Barnbyar arbete i ca 140 länder i nära samarbete med myndigheter, lokalsamhälle och partners. SOS Barnbyar är en av världens största barnrättsorganisationer och med utgångspunkt i FN:s Barnkonvention och UN Guidelines for the Alternative Care of Children söker vi ständigt nya och innovativa lösningar för att säkra fler barns framtid.

Vi ger barn och unga förutsättningar att forma sitt liv och bidra till en hållbar framtid för sig själva och sina samhällen. Vi arbetar förebyggande för att familjer inte ska splittras och vi ger barn utan omsorg en ny familj. Genom samarbeten med lokala aktörer ges barn tillgång till utbildning och hälsovård och vi påverkar beslutsfattare att sätta barnets bästa i fokus. Vårt mål är att inget barn växer upp ensamt utan med nära relationer så att de kan bli sitt starkaste jag.

SOS Barnbyar utvecklar och förnyar sin insamlingsorganisation för att skapa nya koncept, affärer och utveckla digitala lösningar anpassade till våra kundsegment och därför är möjligheterna att förnya och utveckla stor. I det utvecklingsarbetet förstärker vi teamet kring företag och partnerskap och söker nu en Strategic Partnership Manager.

Om rollen

Som Strategic Partnership Manager hos SOS Barnbyar ingår du i ett team på fem personer med ansvar för både nyförsäljning och bearbetning av befintliga B2B-kunder. Du har eget ansvar för hela säljcykeln, från prospektering till avtalsskrivande, uppföljning och merförsäljning. I nyförsäljningen förväntas du ta en aktiv del i att kreativt föreslå upplägg som är relevanta för den aktuella partnern och som möter deras verksamhet och mål. För att lyckas i rollen arbetar du löpande med aktiv omvärldsbevakning och ett stort nätverkande med relevanta kunder i olika sammanhang.

Några av dina ansvarsområden:

  • Formulera en övergripande säljstrategi som är riktad mot företag, samt hjälpa till att utveckla erbjudande och kommunikation mot befintliga och potentiella partners.
  • Sätta nyckeltal, samt en utvecklingsplan för tillväxt.
  • Stort fokus på att löpande leta upp och etablera kontakt med potentiella företagspartners och sälja in vårt erbjudande.
  • Kommunikation med och rapportering till befintliga företagspartners.
  • Säkerställa att vi har en djup förståelse för företagens behov och kreativt kan anpassa relevanta upplägg.
  • Föreläsa eller genomföra webinars om SOS barnbyar internt inom organisationen och externt vid relevanta leadsgenererande forum.
  • Avtalshantering för nya partners, samt löpande justeringar och anpassningar för befintliga partners.
  • Ägarskap kring datahanteringen av givarbasen.

 

Om dig

För att lyckas i rollen behöver du tycka om att sälja och du vill genom dina kompetenser bidra till bättre förutsättningar för barn, unga och deras familjer. Du är kreativ och inlyssnande och tar självklart egna initiativ, både för att skapa nya relationer och hitta nya affärsmöjligheter. Du är nyfiken och prestigelös och tycker om när teamet vinner. Du fastnar inte i detaljer utan är pragmatisk och ser helheten. Du har en hög strategisk förmåga vilket gör det lätt för dig att se när möjligheter uppstår, lösa problem och att diskutera med en kunds styrelse eller ledningsgrupp.

Du är orädd att knyta nya kontakter och har ett stort nätverk som du vårdar väl. Du är intresserad av människors drivkrafter och har lätt för att se hur sammanhang kan knytas ihop. Du är också uthållig och tappar inte energi även om säljcyklerna är långa. Det är självklart för dig att engagera dig i större frågor och att hjälpa till i det du kan för att barn och deras familjer ska få ett bättre liv.

Kompetenskrav:

  • Akademisk- eller yrkesutbildning inom relevant område (ekonomi, marknad eller motsvarande).
  • Minst 4–6 års arbetserfarenhet av B2B sälj komplex och/eller konceptuell försäljning mot företag, varav minst 2 år i en strategisk kommersiell roll med vana att sluta affärssamarbeten.
  • Ha ett eget brett kontaktnät och vara lika bekväm i företagssammanhang som i styrelserum.
  • Ha ett gediget intresse för näringslivet samt stor förståelse för mervärdet som skaps genom företags CSR-arbete.
  • Kommunicerar obehindrat på svenska i både tal och skrift.
  • Goda kunskaper i Office 365.

 

Meriterande:

  • Erfarenhet av insamlingsarbete
  • Erfarenhet från finans, telekom eller IT-branschen.
  • Kompetens inom CSR.

 

Varför SOS Barnbyar?

På SOS Barnbyar arbetar vi som brinner för barns rättigheter och vill vara med och bidra. För oss är det viktigt att du som kollega känner dig trygg i våra värderingar – Nytänkande, Möjliggörare och Effektskapande. Hos oss kommer du att få ta stort ansvar och vara med och förändra vår insamlingsenhet genom digitalisering och ett starkt kundfokus såväl strategiskt som operativt.

Vi har ett högt medarbetarengagemang och medarbetarnöjdhet som vi tillsammans sätter fokus på och avsätter resurser för. Hos oss är frågor som att skapa rätt förutsättningar för medarbetarskap, inkludering och mångfald viktiga.

Anonymiserad ansökningsprocess
Mångfald är ett självklart och naturligt inslag i vår verksamhet och vår rekryteringsprocess genomsyras av det arbetet. Därav kommer Aldea Executive Search som vi samarbetar med i denna rekrytering presentera alla kandidater helt anonymiserat till oss – utan namn, kön eller ålder.

Frågor besvaras av Lina Wijk, Aldea Executive Search, [email protected]

Tjänsten är en tillsvidareanställning, med inledande provanställning på sex månader.

Välkommen med din ansökan.

sök jobbet här