Systrarnas starka syskonband

Diana och hennes storasyster Veronica från Bolivia bor tillsammans och har varandra i vått och torrt. Men så har det inte alltid varit.
När Diana var mycket liten flyttade hela familjen till en större stad för att få det bättre. Men ekonomin och föräldrarnas relation utmanade ständigt. Efter en kort tid beslutade sig mamman för att bryta upp. Med sig tog hon lilla Diana. Veronica, som var flera år äldre, lämnades kvar hos en vän till familjen. Efter den dagen dröjde det mycket länge innan systrarna skulle se varandra igen.
Dianas tid hos mamman var inte lätt. Till slut kopplades sociala myndigheter in och såg till att Diana kunde flytta in i ett familjehem i barnbyn i närheten i stället. Då var hon fyra år gammal.
Åren gick och storasystern Veronica bildade så småningom en egen familj. Men hon glömde aldrig sin lillasyster.
En dag ringde det till Diana i barnbyn. Det var Veronica som hade hört av sig och ville att Diana skulle flytta hem till henne! Efter en lyckad återföreningsprocess är nu systrarna tillsammans igen.

Bandet mellan systrarna är speciellt och har klarat de svåraste utmaningarna. I det här fallet var det kärleken mellan systrarna som förde dem samman igen efter flera år separerade. Uttrycket ”starkare tillsammans” stämmer verkligen för de här systrarna.
Foto: Monica Garcia
Dela inlägget
Publicerad: 2023-08-15
Liknande
Artikel
Hon vill få fler att följa sin fotbollsdröm
Laima börjde spela fotboll redan som sjuåring och har hela tiden fått stöd från sin SOS-mamma att följa sin dröm mot att blir fotbollsproffs.
Läs mer härArtikel
När Kokou fick sitt namn tillbaka
Hans berättelse handlar om identitet, tillhörighet och att få känna trygghet i grunden.
Läs mer här
Artikel
Så stöttar vi barn i Libanon att hantera krisen
Med olika workshops och gruppövningar ledd av vår utbildade personal får barnen verktyg att förstå och hantera sina känslor.
Läs mer här