Bli Fadder
Vi använder cookies för att din läsarupplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Vi använder cookies. Läs mer
Opinion & Berättelser

Gåvor eller samarbete, hur kan man som företag engagera sig?  

SOS Barnbyars Erika Svensson, expert på företagsengagemang, reflekterar över trender och hur man kan få så mycket som möjligt ur sitt engagemang.

Många företag väljer att engagera sig i ideella organisationer, ni är ju en av dem. Syftet är naturligtvis att stödja en positiv samhällsutveckling, visa sitt samhällsengagemang, stärka varumärket och engagera medarbetarna – ”att bidra till något gott”.

Sätten företag kan bidra till viktiga ändamål utvecklas ständigt. Många väljer att skänka en gåva vid speciella tillfällen, ofta julen, medan andra engagerar sig med medel, tid och resurser i ett strategiskt samarbete. Över tid kan man säga att företagens engagemang gått från gåvor, via sponsring till samarbeten, även om alla varianter fortfarande existerar. Men hur ska man tänka om sitt engagemang? Det är viktigt att företaget har en tydlig agenda speciellt vid ett större samarbete. Vad vill ni med ert engagemang?

Sedan måste man såklart fundera över den finansiella förmågan och vilket intresse ni som företag har, vilket ändamål vill ni engagera er i, vad ligger nära den egna verksamheten? Kanske finns inte möjligheten att stödja med stora belopp, men för oss, och säkert andra ideella organisationer är alla medel välkomna. Oavsett storlek och syfte med ert engagemang, tänk på att synliggöra och aktivera engagemanget, det vinner både ni och vi på. Några tips!

👉 Berätta internt för medarbetarna att ni stödjer en ideell organisation, och vad pengarna går till, oavsett storlek.

👉 Använd egna sociala medier kanaler för att berätta om engagemanget eller gåvan.

👉 Be om en föreläsning för medarbetare som ökar kunskapen och motivationen.

👉 Anordna ett företagsevent med målsättning att samla in pengar till SOS Barnbyar.​

👉 Starta egna insamlingar bland medarbetare, kunder och leverantörer.

👉 Gör det möjligt att donera genom löneavdrag eller bli fadder.​

👉 För extra effekt och engagemang – företaget matchar eller rundar upp!

👉 Produkter säljs till förmån för oss​, t ex xx kronor går till SOS Barnbyar.

👉 Gör det möjligt för kunderna att avrunda upp i kassan​, har du frågor om detta så kontakta oss.

👉 Genomför kampanjperioder där flera produkter eller x procent av försäljningen går till oss.

👉 Aktiviteter i butik eller online för att höja kunskap och engagemang bland kunder.

👉 Vill ni engagera er med kunskap och kompetens som kan bidra till våra ändamål, kontakta oss. Den mesta av vår verksamhet är i behov av finansiella medel men i vissa fall kan så kallade in-kind donationer vara av intresse.

 

Läs också Erikas tips på hur man som företag kan bidra till globala målen.