Bli fadder
Vi använder cookies för att din läsarupplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Vi använder cookies. Läs mer
Opinion & Berättelser

Sveriges bästa marknadschef: ”Samarbetet stärker Apoteas varumärke”

Sofia Modig med barn i SOS Barnbyars verksamhet

För någon vecka sedan utnämnde tidningen Resumé Apoteas Sofia Modig till Sveriges bästa marknadschef. Apotea har varit SOS Barnbyars samarbetspartner sedan 2015 och har samlat in otroliga 3,7 miljoner kronor, bara i år, till utsatta barn i SOS Barnbyars verksamhet. För Apotea är det viktigt att använda engagemanget som en del av marknadsföringen. Det stärker både medarbetarna – och kunderna.

– SOS Barnbyar är ett jättestarkt varumärke och det gör att samarbetet också stärker Apoteas varumärke. Kunderna förväntar sig att man tar sitt ansvar. Det är en hygienfaktor. Det är otroligt viktigt om man ska vara ett företag som unga väljer, säger Sofia Modig.

På Apotea märks engagemanget bland kunderna bland annat genom att kampanjerna till förmån för SOS Barnbyar går så bra – som deras avrunda-upp-knapp i kassan.

– Kunderna är väldigt engagerade. Vår avrunda-upp-knapp i kassan är det väldigt många som klickar på. Det är också många som köper vykort till förmån för SOS Barnbyar. Det är viktigt att göra det lätt för kunden att skänka pengar.

Något Sofia tycker är viktigt är att vara tydlig med kunder och medarbetare om hur pengarna som samlas in sedan används. Det konkretiserar och gör samarbetet än mer engagerande.

– När vi lägger upp på sociala medier att vi till exempel har byggt en matbespisning i Siem Reap, får vi väldigt bra feedback. Vi har haft kunder som har hört av sig till oss som säger att när de läser det här blir det ännu roligare att handla.

Apotea engagerar sina medarbetare

Förutom att det påverkar kunderna positivt, uppskattar även Apoteas anställda samarbetet. Det är väldigt viktigt för Apotea att alla känner sig involverade.

– När vi har rest ut till projekten vi stöttar ser vi till att vi har en föreläsning efteråt om resan. Många medarbetare är väldigt engagerade och ett företag som tar ansvar attraherar nya medarbetare. De tänker att Apotea verkar vara ett schysst företag, där vill jag jobba.

Att Apotea valde att engagera sig i just SOS Barnbyar har att göra med den typ av verksamhet de bedriver.

– Vi kollade runt på en del olika organisationer, men vi valde SOS Barnbyar för att de har ett långsiktigt tänk när det kommer till barnens framtid och att man bygger upp en familj. Vi har haft förmånen att besöka både barnbyar och familjestärkande program och vi tycker att SOS Barnbyar har ett holistiskt grepp i sin verksamhet.

Sofias tre tips på hur man använder hållbarhet i sin marknadsföring:

  •  Integrera CSR-budskap i all kommunikation; sajt, förpackningar, reklam, etc.
  •  Tydliggör projekten, återkoppla och beskriv detaljerat om vad pengarna som samlas in används till.
  •  Engagera personal och kunder, gör dem delaktiga och låt dem vara med och påverka var pengarna ska gå.