Artikel

Sveriges bästa marknadschef: ”Samarbetet stärker Apoteas varumärke”

För någon vecka sedan utnämnde tidningen Resumé Apoteas Sofia Modig till Sveriges bästa marknadschef. Apotea har varit SOS Barnbyars samarbetspartner sedan 2015 och har samlat in otroliga 3,7 miljoner kronor, bara i år, till utsatta barn i SOS Barnbyars verksamhet. För Apotea är det viktigt att använda engagemanget som en del av marknadsföringen. Det stärker både medarbetarna – och kunderna.

– SOS Barnbyar är ett jättestarkt varumärke och det gör att samarbetet också stärker Apoteas varumärke. Kunderna förväntar sig att man tar sitt ansvar. Det är en hygienfaktor. Det är otroligt viktigt om man ska vara ett företag som unga väljer, säger Sofia Modig.

På Apotea märks engagemanget bland kunderna bland annat genom att kampanjerna till förmån för SOS Barnbyar går så bra – som deras avrunda-upp-knapp i kassan.

– Kunderna är väldigt engagerade. Vår avrunda-upp-knapp i kassan är det väldigt många som klickar på. Det är också många som köper vykort till förmån för SOS Barnbyar. Det är viktigt att göra det lätt för kunden att skänka pengar.

Något Sofia tycker är viktigt är att vara tydlig med kunder och medarbetare om hur pengarna som samlas in sedan används. Det konkretiserar och gör samarbetet än mer engagerande.

– När vi lägger upp på sociala medier att vi till exempel har byggt en matbespisning i Siem Reap, får vi väldigt bra feedback. Vi har haft kunder som har hört av sig till oss som säger att när de läser det här blir det ännu roligare att handla.

Apotea engagerar sina medarbetare

Förutom att det påverkar kunderna positivt, uppskattar även Apoteas anställda samarbetet. Det är väldigt viktigt för Apotea att alla känner sig involverade.

– När vi har rest ut till projekten vi stöttar ser vi till att vi har en föreläsning efteråt om resan. Många medarbetare är väldigt engagerade och ett företag som tar ansvar attraherar nya medarbetare. De tänker att Apotea verkar vara ett schysst företag, där vill jag jobba.

Att Apotea valde att engagera sig i just SOS Barnbyar har att göra med den typ av verksamhet de bedriver.

– Vi kollade runt på en del olika organisationer, men vi valde SOS Barnbyar för att de har ett långsiktigt tänk när det kommer till barnens framtid och att man bygger upp en familj. Vi har haft förmånen att besöka både barnbyar och familjestärkande program och vi tycker att SOS Barnbyar har ett holistiskt grepp i sin verksamhet.

En kvinna, fler barn i skoluniform. De befinner sig i ett klassrum.
Sofia Modig på besök i SOS Barnbyars programverksamhet.

Sofias tre tips på hur man använder hållbarhet i sin marknadsföring:

  •  Integrera CSR-budskap i all kommunikation; sajt, förpackningar, reklam, etc.
  •  Tydliggör projekten, återkoppla och beskriv detaljerat om vad pengarna som samlas in används till.
  •  Engagera personal och kunder, gör dem delaktiga och låt dem vara med och påverka var pengarna ska gå.

 

Blir du inspirerad av Apoteas engagemang? Kontakta oss om ett samarbete.

Dela inlägget

Publicerad: 2019-10-28

Liknande

Artikel

Solpaneler som förändrar livet

I Moçambique lever över hälften av befolkningen utan elektricitet. Och vid 18-tiden blir det kolsvart. Två familjer som hittills levt utan elektricitet är Ezedias och Cacildas. De går SOS Barnbyars yrkesutbildning i montering av solpaneler och hoppas kunna bidra både till mer elektricitet i närsamhället, effektivisera sina företag inom sömnad och försörja sina familjer.

Läs mer här

Artikel

Klimatsmart odling leder till mindre fattigdom

Klimatförändringarna slår hårt mot de som lever i fattigdom i Moçambique. Skördarna, som hela familjer livnär sig på, misslyckas. Det leder till näringsbrist, svält och än mer fattigdom. För att stötta familjerna stöttar SOS Barnbyar jordbruksgrupper, där föräldrar lär sig att anpassa sin odling till klimatet och att odla på ett klimatsmart sätt. Fembarnsmamman Aissa är en av dem.

Läs mer här

Artikel

Så skyddar skolungdomar miljön

I Moçambique är det regn när det ska vara varmt. Och när det är varmt är det varmare än någonsin. Skördarna dör och gamla sätt att odla fungerar inte längre. Familjer lider av undernäring och svår fattigdom. I SOS Barnbyars ungdomsklubbar i landet får skolungdomar kunskap om hållbar odling, som både är bättre för klimatet och ger större skördar.

Läs mer här