Vanliga frågor om fadderskap

Vad händer efter att jag anmält mig som SOS-fadder?

Efter att du har valt att bli SOS-fadder får du ett välkomstsms och ett välkomstmejl. Därefter får du löpande uppdateringar om vad som sker i våra program till exempel genom vårt nyhetsbrev SOS Nytt och andra utskick om vårt arbete.

Hur länge varar mitt fadderskap?

Fadderskapet har ingen bindningstid och du kan när som helst avsluta ditt fadderskap genom att ta kontakt med oss.

Som barnfadder följer du ett barns liv i en barnby fram till dess att barnet flyttar ifrån barnbyn. Barnen bor vanligtvis i barnbyn fram till dess att de blir vuxna och flyttar hemifrån. Det är väldigt olika hur länge ungdomarna bor kvar i barnbyn, precis som det är när man har tonåringar eller unga vuxna hemma.

Om det är för barnets bästa kan de även återförenas med sin biologiska familj och lämna barnbyn tidigare. När ditt fadderbarn flyttar informerar vi dig, samtidigt som du får möjlighet att följa ett annat barn eller en hel barnby.

Hur betalar jag mitt fadderskap?

Ditt månadsbidrag betalar du via autogiro. På så sätt hjälper du oss att hålla nere våra administrativa kostnader samtidigt som du värnar om miljön. Du kan anmäla dig för autogiro direkt när du blir fadder här via hemsidan, eller så får du en blankett för autogiroanmälan tillsammans med ditt välkomstbrev. Du kan också söka upp och lägga till SOS Barnbyar via din internetbank.

Är du redan fadder och vill anmäla autogiro kan du gör det här. 

Hur används de pengar jag ger som fadder?

Tillsammans med dig ser vi till att familjer får hålla ihop genom att stärka föräldrar för att förhindra att de tvingas ge upp sina barn. Om det värsta redan har hänt ser vi till att barn får växa upp i trygghet i en av våra barnbyar.

Fadderbidrag som inte går till en specifik barnby används där behovet är som störst just nu och hjälper oss i vårt internationella arbete för en framtid där alla barn får växa upp i trygghet.

Om du valt att följa ett barn eller en barnby går merparten av fadderbidraget till barnbyn. Där används det bland annat till utgifter för kläder, skolgång, familjestärkande program och sjukvård samt som lön till barnbyföräldrar, läkare och psykologer. En del av fadderbidraget används även där det bäst behövs i SOS Barnbyars övriga internationella verksamhet. Det kan exempelvis handla om att täcka kostnader i andra barnbyar. Denna fördelning säkerställer finansieringen av hela vår verksamhet.

Hur vet jag att pengarna kommer fram?

SOS Barnbyar har ett 90-konto vilket innebär att vi är kontrollerade och godkända av Svensk Insamlingskontroll. De har bestämt att maxgränsen för administrations- och insamlingskostnader för insamlingsorganisationer får ligga på högst 25 procent av de insamlade medlen. Vi granskas även årligen av oberoende revisorer som bland annat har till uppgift att kontrollera att vi följer god redovisningssed samt att vi har väl fungerande interna rutiner.

Under 2023 kunde 79 procent av insamlade medel användas till SOS Barnbyars arbete runt om i världen. Insamlings- och administrationskostnaderna låg på 20 procent. I vår senaste årsredovisning kan du läsa mer om vår ekonomi.

Vad vet fadderbarnen om sina faddrar?

Barnen i barnbyarna känner till att de har faddrar och vad det innebär, men det är först när en fadder själv väljer att kontakta sitt fadderbarn som barnet får veta vem faddern är. Fadderbarnen får heller ingen information från oss om en fadder väljer att avsluta sitt fadderskap.

Barnen har ofta fler än en fadder för att täcka kostnader i och kring barnbyn. På så sätt ges alla barn samma förutsättningar.

Kan jag skriva brev till barnet eller barnbyn jag följer?

Det går bra att skriva brev till barnet eller barnbyn du följer. Adressen till barnbyn får du i samband med ditt välkomstpaket. Brevet går till landets nationella kontor där det översätts vid behov innan det skickas vidare till barnbyn. Skriv därför namnet på barnet och barnets unika nummer inne i brevet och inte på kuvertet. Detta är även av hänsyn till barnets integritet. När du skriver ett brev är det bra att tänka på att barnen lever i en annan kultur, med andra sociala värderingar och traditioner och en annan levnadsstandard. Barnen har inga krav på sig att besvara brev – det är alltid upp till varje enskilt barns intresse och förmåga.

Kan jag skicka en present till barnet jag följer?

Många faddrar vill skicka presenter till barnen. Det är naturligtvis uppskattat. Om du gör det, tänk då på att försändelsen ska klassas som brev/skrymmande brev enligt postens bestämmelser. Vi avråder från att skicka paket, då barnbyn kan tvingas betala en tullavgift för att lösa ut paketet från postkontoret. Postsystemet i många länder är heller inte så välorganiserat och vi har inga möjligheter att eftersöka paket som försvinner på vägen.

Välj gärna presenter av mindre värde som kan glädja flera för att undvika avundsjuka och konflikter mellan barnen.

Får jag som fadder besöka barnbyn?

Som fadder kan du inte besöka vår verksamhet – oavsett om du följer ett specifikt barn eller barnby. Detta är för barnens bästa, för att stärka skyddet av barn och värna om deras rätt till integritet.

Det är så vi tillsammans tar ansvar för att skapa en trygg miljö för alla de tusentals barn som är i vår omsorg.

Vad händer när mitt fadderbarn börjar bli vuxen?

Alla ungdomar i våra program har en individuell utvecklingsplan, som tas fram tillsammans med ungdomen. De funderar mycket på utbildning och vad de vill göra när de till slut ska stå på egna ben. Några faktorer som vägs in är ungdomens intressen och behoven på arbetsmarknaden. Vissa går en akademisk utbildning på universitet eller en yrkesutbildning, och andra startar en egen verksamhet. Vi har också program som utvecklar ungdomars anställbarhet.

Det är väldigt olika hur länge ungdomarna bor kvar i byn, precis som det är när man har tonåringar eller unga vuxna hemma. Vi arbetar med att stegvis slussa ut ungdomen till ett självständigt liv, och ibland hjälper vi även till när de behöver hyra sin första lägenhet. Något som är otroligt viktigt är att de alltid har möjlighet att komma tillbaka. Man kan få hemlängtan eller misslyckas. Och det är ok. Familjen i barnbyn kommer alltid att finnas där för dem.

Kan jag ge en extra gåva till mitt fadderbarn?

Vi uppskattar varmt tankar om att ge en extra gåva till fadderbarn. Vissa områden har dock tyvärr inte administrativ möjlighet att ta emot extra gåvor.
Det kan också finnas risker med att ge en extra gåva till ett visst barn, då det ibland kan leda till avundsjuka och att barnet utsätts för negativ press från omgivningen om en större summa har skänkts.
Om du ändå vill ge en extra gåva till ett barn 

  • Kontakta först Givarservice för att se om området har möjlighet att ta emot extra gåvor.
  • Bra att veta är att extragåvor generellt betalas ut först när barnet/ungdomen lämnar SOS-familjen. Anledningen till det är att alla barn inte får extragåvor och det kan slå fel om en del unga skulle få pengar i julklapp/födelsedagsgåva men andra inte.
    Innan planerad flytt har man ett samtal om vad pengarna ska användas till så att de används till studier, arbets- eller boenderelaterade kostnader. Tex en dator, eller om man behöver köpa en bil för att ta sig till jobbet eller stöd med att möblera ett ev nytt hem.
  • När det barn du följer lämnar byn så har de ett år på sig att ta ut sina gåvor, ofta får de stöd av SOS första året så det är inte ovanligt att de väntar – först när de plockat ut sina extragåvor kan ni få veta vad pengarna gått till.

 

Notera att SOS Barnbyar även stöttar de unga i upp till ett år efter att de lämnat byn, med föräldrastödet som är så viktigt – men också ekonomiskt. Dvs barnet får ekonomiskt stöd även efter att det flyttat.

Ett alternativ – ge en extra gåva till SOS Barnbyars verksamhet generellt  

Ett alternativ är att i stället ge en extragåva till hela SOS Barnbyars verksamhet. Då används pengarna där behovet är störst just nu.
I så fall använder du swish nr. 9002296 eller plusgironumret  900229-6

Om du hellre vill ge till byn där barnet, (med SOS-syskon, bor kan du göra det genom plusgironummer 900229-6 och skriva byns namn i meddelanderutan, exempelvis: ”CV Togo”.

För dig som redan är fadder

Får jag dela bild eller namn på barnen?

Barnen har rätt till privatliv och integritet. Därför ber vi dig att inte publicera barnens bild och namn i sociala medier eller liknande. Det är också därför vi delar ett unikt nummer istället för barnens efternamn.

Ändra mina kontaktuppgifter

Meddela oss om adressändring när du vet att du ska flytta eller om du har ändrat din kontaktuppgifter. Då säkrar du att din post eller annan kommunikation kommer fram. Du uppdaterar dina kontaktuppgifter på följande sida > Adressändring.

Ändra bankkonto för autogiro

Om du redan är månadsgivare hos oss och vill lägga till nya kontouppgifter för autogiro kan du anmäla det på denna sida eller söka upp och lägga till SOS Barnbyar via din internetbank.

Höja fadderbidrag

Är du fadder och vill höja ditt månadsbidrag? Du kan själv höja ditt bidrag genom att logga in på Mina sidor.

Sätta in fadderbidrag från ett utländskt konto

Om du vill sätta in bidraget till ditt fadderskap från ett utländskt konto gör du det till vårt plusgiro, du behöver även använda dig av ett OCR, IBAN, BIC och SWIFT nummer. Saknar du OCR numret för ditt fadderskap, kontakta vår givarservice så hjälper de dig vidare. Insättningen görs i SEK.

Insättning från utlandet till konto 900203-1 :
(Används endast om OCR-nr finns)

Account holder: SOS BARNBYAR SVERIGE
BANK: Nordea Bank AB
IBAN: SE77 9500 0099 6034 0900 2031
SWIFT/BIC: NDEASESS

Avsluta fadderskap

Fadderskapet är frivilligt och det finns ingen bindningstid. Du avgör själv hur länge du vill eller har möjlighet att vara fadder.

Många gånger kan vi erbjuda alternativ till att avsluta ditt fadderskap. Exempelvis kan du som fadder göra ett uppehåll under en begränsad tid. Det finns även möjligheter att sänka ditt månadsbelopp. Kontakta oss gärna, så hjälper vi dig och berättar om vilka alternativ som finns.

Om du har frågor eller vill avsluta ditt fadderskap kan du kontakta oss på [email protected] eller 08 545 832 04.

Saknar fadderbrev

Varje sommar och kring jul ska du få brev från barnbyn som du är fadder i. Breven skickas vanligtvis från SOS Barnbyars nationella kontor i landet. Olika omständigheter i vår omvärld gör ibland att en del länder inte kan skicka breven som planerat, och de kan också komma bort på vägen.

Om du saknar dina brev kan du logga in på Mina sidor och läsa dem digitalt.

Du kan också höra av dig till direkt till vår Givarservice på [email protected] eller 08-545 832 04 så hjälper de dig.

Om Mina sidor

Vad finns på Mina sidor?

På Mina sidor hittar du extra innehåll kopplat till ditt engagemang, så som bilder/filmer och brev. Du kan också enkelt uppdatera dina kontaktuppgifter och göra en del justeringar kring ditt givande.

Mina sidor lanserades i juni 2024, och fortsatt utveckling av plattformen kommer att ske med fler funktioner.

För vem finns Mina sidor?

Mina sidor är till för dig som är givare hos SOS Barnbyar, oavsett om du är regelbunden givare och/eller ger engångsgåvor.

Om du har gett en eller flera gåvor de senaste 36 månaderna så har du tillgång till Mina sidor.

Om du har avslutat en givandeform under denna tid så kan material kopplat till det vara begränsat. 

Varför finns Mina sidor?

Genom Mina sidor har vi möjlighet att digitalt erbjuda våra givare mycket av det material som tidigare bara varit postalt. Det sparar oss porto-, material- och hanteringskostnader.  

Du som av olika skäl föredrar postala utskick kommer även fortsättningsvis att få de, som i tidigare utsträckning. Men om du loggar in i Mina sidor så har du tillgång till även mer material.

Mina sidor möjliggör att våra givare kan ta del av mer material än annars. Samtidigt som vi också kan erbjuda material ännu mer personifierat och säkrare.  

Vidare gör vår self service-sektion i Mina sidor att vi kan spara in på adminkostnader för hantering av enklare ärenden.
Pengar som tillsammans kan gå till barnen i stället.  

Vi hoppas att du som givare får en bra upplevelse och upplever nytta med Mina sidor.

Hur loggar jag in?

Du loggar enkelt in med Bank-ID via Mina sidor-knappen i huvudmenyn.    

Hittar du inte svaret på din fråga?

Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss direkt så hjälper vi dig. Du når vår Givarservice på 08 545 832 04 eller [email protected]. Telefontid måndag – fredag 9.00-15.00 (lunchstängt 12.00-13.00).