Artikel

Apoteas engagemang skapar ringar på vattnet

När Sofia Modig, välgörenhetsansvarig på Apotea, var i en klädaffär för några år sedan bad de henne avrunda upp köpet till förmån för en insamlingsorganisation. Då bestämde hon sig för att detta också måste gå att göra i en näthandel. Nu samlar avrunda upp-knappen i kassan in över 100 000 kronor i veckan till bland annat SOS Barnbyar och skapar dessutom stora värden för Apoteas varumärke.

Sofia Modig, Apotea

− Den största vinsten är att stötta barn i utsatthet. Det är det som är det primära och vårt största fokus är att samla in så mycket som möjligt för att stötta. Sedan är det ju bra för att kunderna, medarbetarna och samarbetspartners gillar engagemanget och det skapar ringar på vattnet, säger Sofia Modig.

På en vecka fanns knappen på sajten
Själva implementeringen av avrunda upp-knappen gick snabbt. Apoteas VD Pär Svärdson var genast med på idén. På bara en vecka fanns funktionen på deras sajt.

− Det är lite så när vi tycker att någonting är bra. Varför vänta? Då är det bara att köra.

Sofia menar att det handlar om prioriteringar. Och Apotea delar gärna med sig.

− Vi säger till alla näthandlare vi träffar att de borde göra samma sak och att vi gärna delar med oss av koden om de vill ha. Vi är otroligt stolta över den. Det går snabbt att sätta upp och det är så lätt för kunden att bidra.

Kunderna blir lojala av Apoteas samhällsengagemang
Med avrunda upp-knappen i kassan ser alla Apoteas kunder att samhällsengagemanget är centralt för företaget, vilket gör att de sticker ut jämfört med sina konkurrenter. Det laddar varumärket med en positiv känsla av att det här är ett företag som tar ansvar och ger en stor intern stolthet.

− De ekonomiska fördelarna är att kunderna återkommer och att de blir mer lojala. Apotea blir top of mind när de står där och väljer mellan oss våra konkurrenter. Om det är samma pris, allt annat är lika, så tänker de att Apotea ju gör någonting, de tar samhällsansvar, säger Sofia.

Mellan fem och tio procent av Apotea kunder väljer att avrunda upp. Utöver avrunda upp-knappen använder de rabattkoder för att få kunder att komma tillbaka.

− Vi har också digitala rabattkoder i kassan till förmån för SOS Barnbyar. Kunden donerar 20 kr och får i utbyte en rabattkod på 10 %, vilket både gör gott och stärker lojaliteten – många återkommer för att använda sin kod, säger hon.

Sofias bästa tips till företag som vill göra mer:

  • Bara sätt igång: Testa er fram och våga. Gör någonting och så får man utvärdera vad som blev bra eller dåligt.
  • Arbeta nära organisationerna: Vi har ett otroligt tätt samarbete med SOS Barnbyar och bidrar till hands on-projekt, som man kan få en djup inblick i. Det är också lättare att samla in till tydliga projekt för att kunderna förstår vad pengarna går till.

Dela inlägget

Publicerad: 2025-05-14

Liknande

Artikel

Näringsliv och civilsamhälle starkare tillsammans

Den växande sociala oron och utanförskapet bland unga är en utmaning som alla i Sverige måste ta på allvar. Det är hög tid för näringslivet och civilsamhället att inse att gemensamma investeringar i samhällets stabilitet och trygghet är avgörande för allas vår långsiktiga framgång, skriver Lars Brånn, affärsområdeschef Resiliens, Ramboll Sverige och Anna Ernestam, generalsekreterare SOS Barnbyar Sverige.

Läs mer här

Artikel

Solpaneler som förändrar livet

I Moçambique lever över hälften av befolkningen utan elektricitet. Och vid 18-tiden blir det kolsvart. Två familjer som hittills levt utan elektricitet är Ezedias och Cacildas. De går SOS Barnbyars yrkesutbildning i montering av solpaneler och hoppas kunna bidra både till mer elektricitet i närsamhället, effektivisera sina företag inom sömnad och försörja sina familjer.

Läs mer här

Artikel

Klimatsmart odling leder till mindre fattigdom

Klimatförändringarna slår hårt mot de som lever i fattigdom i Moçambique. Skördarna, som hela familjer livnär sig på, misslyckas. Det leder till näringsbrist, svält och än mer fattigdom. För att stötta familjerna stöttar SOS Barnbyar jordbruksgrupper, där föräldrar lär sig att anpassa sin odling till klimatet och att odla på ett klimatsmart sätt. Fembarnsmamman Aissa är en av dem.

Läs mer här