Efter att du har valt att bli SOS-fadder får du ett välkomstsms och ett välkomstmejl. Därefter får du löpande uppdateringar om vad som sker i våra program genom vårt nyhetsbrev SOS Nytt och andra utskick om vårt arbete.
Självklart, fadderskapet har ingen bindningstid och du kan när som helst avsluta ditt fadderskap genom att ta kontakt med vår givarservice via [email protected] eller 08-545 832 04. Telefontid måndag – torsdag 9.00-15.00 (lunchstängt 12.00-13.00)
Ditt månadsbidrag betalar du via autogiro. På så sätt hjälper du oss att hålla nere våra administrativa kostnader samtidigt som du värnar om miljön. Du kan anmäla dig för autogiro direkt när du blir fadder här via hemsidan. Du kan också söka upp och lägga till SOS Barnbyar via din internetbank.
Är du redan fadder och vill anmäla autogiro kan du gör det här.
Ditt bidrag stärker familjer som riskerar att splittras, återförenar de som kommit isär eller om det värsta har hänt ser vi till att barn får växa upp tillsammans med andra.
Stödet anpassas utifrån varje sammanhang och situation, och grundar sig i det resultat vi vill uppnå för ett visst barn, familj eller samhälle. Det kan vara att ge barn omsorg under en hel uppväxt, psykosocialt stöd efter ett trauma, eller att bidra till att återförena familjer som separerats vid katastrof.
Det kan också vara stöd till skolavgifter för att säkra barns utbildning, stötta unga på vägen mot vuxenlivet, organisering av sparlånegrupper som stärker familjers hushållskassor eller att stärka stödstrukturer och lagstiftning i ett land så att barnets rättigheter kan införlivas utifrån barnkonventionen.
För varje krona du investerar i SOS Barnbyar får samhället tillbaka 4,5 kronor i genomsnitt, när vi räknar på de insatser som stärker familjer och ger barn en trygg uppväxt i ett familjehem. Social Return on Investment är måttet på den återbäring samhället får av en investering i SOS Barnbyars arbete.
SOS Barnbyar har ett 90-konto vilket innebär att vi är kontrollerade och godkända av Svensk Insamlingskontroll. De har bestämt att maxgränsen för administrations- och insamlingskostnader för insamlingsorganisationer får ligga på högst 25 procent av de insamlade medlen. Vi granskas även årligen av oberoende revisorer som bland annat har till uppgift att kontrollera att vi följer god redovisningssed samt att vi har väl fungerande interna rutiner.
Under 2023 kunde 79 procent av insamlade medel användas till SOS Barnbyars arbete runt om i världen. Insamlings- och administrationskostnaderna låg på 20 procent. I vår senaste årsredovisning kan du läsa mer om vår ekonomi.
Du kan givetvis välja att bidra med en engångsgåva, men för att vara fadder behöver du bidra med ett återkommande belopp via autogiro. Ett autogiro är inte bara positivt från ett administrativt perspektiv utan ett mycket kostnadseffektivt sätt att långsiktigt ge stöd till barn i utsatthet.
Du kan givetvis sätta in pengar via vårt plusgiro 90 02 29-6 eller swisha en valfri gåva till 900 22 96.
Nej. Som månadsgivare hos SOS Barnbyar är du med och bidrar till långsiktig förändring för familjer, barn och hela samhällen. Som barnrättsorganisation är vår högsta prioritet att säkerställa att barn och ungas rättigheter skyddas och upprätthålls och att barn och unga inte far illa. Det innefattar deras rätt till privatliv och att deras integritet respekteras. Vi tror för att skapa en varaktig och långsiktig förändring i barn liv måste vi arbeta brett med barn över hela världen – och ända upp på regeringsnivå. Bli SOS-fadder här
Nej. SOS Barnbyar tillåter inga enskilda givare att besöka våra program. Detta är för barnens bästa, för att stärka skydd av barn och värna om deras rätt till integritet.
Det är så vi tillsammans tar ansvar för att skapa en trygg miljö för alla de tusentals barn som är i vår omsorg.
Barnen har rätt till privatliv och integritet. Därför ber vi dig att inte publicera barnens bild och namn i sociala medier eller andra kanaler. Det är också därför vi delar ett unikt nummer istället för barnens efternamn.
Du kan enkelt höja ditt bidrag eller ändra dina kontaktuppgifter genom att logga in på Mina sidor, logga in här.
Om du redan är månadsgivare hos oss och vill lägga till nya kontouppgifter för autogiro kan du anmäla det på denna sida eller söka upp och lägga till SOS Barnbyar via din internetbank.
Om du vill sätta in bidrag från ett utländskt konto gör du det till vårt plusgiro, du behöver även använda dig av ett OCR, IBAN, BIC och SWIFT nummer. Saknar du OCR numret för ditt fadderskap, kontakta vår givarservice så hjälper de dig vidare, [email protected] eller 08-545 832 04. Insättningen görs i SEK.
Insättning från utlandet till konto 900203-1 :
(Används endast om OCR-nr finns)
Account holder: SOS BARNBYAR SVERIGE
BANK: Nordea Bank AB
IBAN: SE77 9500 0099 6034 0900 2031
SWIFT/BIC: NDEASESS
Ditt bidrag är frivilligt och det finns ingen bindningstid. Du avgör själv hur länge du vill eller har möjlighet att ge stöd. Många gånger kan vi erbjuda alternativ till att avsluta ditt stöd helt. Exempelvis kan du göra ett betaluppehåll under en begränsad tid. Det finns även möjligheter att sänka ditt månadsbelopp.
Kontakta oss gärna, så hjälper vi dig och berättar om vilka alternativ som finns. Du kontakta oss på [email protected] eller 08 545 832 04.
Om du saknar dina brev kan du logga in på Mina sidor och läsa dem digitalt. Breven skickas vanligtvis från SOS Barnbyars nationella kontor i landet. Olika omständigheter i vår omvärld gör ibland att en del länder inte kan skicka breven som planerat, och de kan också komma bort på vägen.
Du kan också höra av dig till direkt till vår Givarservice på [email protected] eller 08-545 832 04 så hjälper de dig.
På Mina sidor hittar du extra innehåll kopplat till ditt engagemang, så som bilder/filmer och brev. Du kan också enkelt uppdatera dina kontaktuppgifter och göra en del justeringar kring ditt givande.
Mina sidor lanserades i juni 2024, och fortsatt utveckling av plattformen kommer att ske med fler funktioner.
Mina sidor är till för dig som är givare hos SOS Barnbyar, oavsett om du är regelbunden givare och/eller ger engångsgåvor.
Om du har gett en eller flera gåvor de senaste 36 månaderna så har du tillgång till Mina sidor.
Om du har avslutat en givandeform under denna tid så kan material kopplat till det vara begränsat.
Genom Mina sidor har vi möjlighet att digitalt erbjuda våra givare mycket av det material som tidigare bara varit postalt. Det sparar oss porto-, material- och hanteringskostnader.
Du som av olika skäl föredrar postala utskick kommer även fortsättningsvis att få de, som i tidigare utsträckning. Men om du loggar in i Mina sidor så har du tillgång till även mer material.
Mina sidor möjliggör att våra givare kan ta del av mer material än annars. Samtidigt som vi också kan erbjuda material ännu mer personifierat och säkrare.
Vidare gör vår self service-sektion i Mina sidor att vi kan spara in på adminkostnader för hantering av enklare ärenden.
Pengar som tillsammans kan gå till barnen i stället.
Vi hoppas att du som givare får en bra upplevelse och upplever nytta med Mina sidor.
Du loggar enkelt in med Bank-ID via Mina sidor-knappen i huvudmenyn.
Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig. Du når vår givarservice på 08 545 832 04 eller [email protected]. Telefontid måndag – torsdag 9.00-15.00 (lunchstängt 12.00-13.00).
På Mina sidor hittar du som är barn- eller byfadder svar på vanliga frågor som är direkt kopplade till din fadderprodukt, logga in här.