Nyhet

SOS Barnbyar aktiverar social innovation med Hubbsters digitala metod 

Ebba Annell, Affärsutvecklingschef, SOS Barnbyar Sverige och Anna Bloth Karling, VD, Hubbster.

Barnrättsorganisationen SOS Barnbyar Sverige vill nå dubbelt så många barn till 2020. För att lyckas ställer man om organisationen till ett ekosystem inom social innovation med fokus på innovativa lösningar, med och för barn, som också engagerar kunder. För att säkra genomförandet av innovationsstrategin och engagera medarbetarna i utmaningen används SaaS-bolaget Hubbsters digitala metodHubbster:Activate.

Den tid då traditionella insamlings- och programorganisationer kunde skruva upp insamling och månadsgivande några grader år för år är förbi. För att möta det ständigt växande behovet av stöd för barn och unga i utsatthet skapar SOS Barnbyar ett ekosystem för innovation där samskapande och nytänkande kan växa exponentiellt, så kallad social innovation.

– Att vara en social innovatör innebär för oss att bli den självklara samlingspunkten för innovationer och nya sätt att skapa bättre förutsättningar för barn och unga i utsatthet. Det är något som ska genomsyra SOS Barnbyar Sverige i allt vi gör. Både hur vi utformar och bedriver program och sättet vi engagerar och marknadsför oss mot kunder på. Men också vilka produkter vi tar fram, hur vi arbetar på internt, vilken kultur vi odlar, hur vi ser på vår roll i samhället samt vilken typ av kompetens i medarbetare och partners vi attraherar, säger Ebba Annell, Digital Affärsutvecklingschef på SOS Barnbyar Sverige.

För att lyckas i omställningen krävs inte bara en stark strategi utan även en tydlig metod som säkrar ett starkt engagemang och involvering från de som ska genomföra den – medarbetarna. Som stöd i arbetet använder sig därför SOS Barnbyar av mjukvarubolaget Hubbsters smarta, digitala och forskningsbaserade metod för framgångsrik strategiaktivering.

– Vi är otroligt stolta över att få vara en del av SOS Barnbyars viktiga omställning till social innovatör. Den här innovationsstrategin är inte bara viktig för SOS som organisation, den påverkar också framtiden för många barn i utsatthet. Att vår digitala metod kan stötta i detta arbete känns både viktigt och hedrande, säger Anna Bloth Karling, VD & Chief Purpose Officer på Hubbster.

Strategisk rådgivare i framtagningen av innovationsstrategin är Christian de Loës, Prosensit.

Dela inlägget

Publicerad: 2018-11-27

Liknande

Artikel

Synskadade Issam skapar en framtid i Gaza

Issam, 10 år, har levt i flera år på en av världens värsta platser för barn – krigets Gaza. Han har tvingats lämna sitt hem och allt han känner till för att leva i ett trångt flyktingläger med tusentals andra på flykt. Som synskadad är han extra utsatt och svävar varje dag i livsfara, utan vård och skydd.

Läs mer här

Artikel

”För första gången förstod jag vad en riktigt familj är”

Irynas mamma kunde inte ta hand om henne och hennes första år i livet präglades av återkommande besök av myndigheterna i Ukraina. Till slut bedömde de att Irynas situation var ohållbar och hon hamnade på barnhem. En plats hon har få minnen av, men det hon minns är att hon ofta fick äta gröt och blev instängd i ett mörkt rum.

Läs mer här

Artikel

”Lagstifta om eftervård för unga i samhällsvård”

Ett eftervårdsprogram skulle förändra liv, minska utsatthet och spara miljarder visar vår nya rapport, skriver Petra Nyberg, programchef för SOS Barnbyar.

Läs mer här