SOS Barnbyar aktiverar social innovation med Hubbsters digitala metod
Barnrättsorganisationen SOS Barnbyar Sverige vill nå dubbelt så många barn till 2020. För att lyckas ställer man om organisationen till ett ekosystem inom social innovation med fokus på innovativa lösningar, med och för barn, som också engagerar kunder. För att säkra genomförandet av innovationsstrategin och engagera medarbetarna i utmaningen används SaaS-bolaget Hubbsters digitala metod, Hubbster:Activate.
Den tid då traditionella insamlings- och programorganisationer kunde skruva upp insamling och månadsgivande några grader år för år är förbi. För att möta det ständigt växande behovet av stöd för barn och unga i utsatthet skapar SOS Barnbyar ett ekosystem för innovation där samskapande och nytänkande kan växa exponentiellt, så kallad social innovation.
– Att vara en social innovatör innebär för oss att bli den självklara samlingspunkten för innovationer och nya sätt att skapa bättre förutsättningar för barn och unga i utsatthet. Det är något som ska genomsyra SOS Barnbyar Sverige i allt vi gör. Både hur vi utformar och bedriver program och sättet vi engagerar och marknadsför oss mot kunder på. Men också vilka produkter vi tar fram, hur vi arbetar på internt, vilken kultur vi odlar, hur vi ser på vår roll i samhället samt vilken typ av kompetens i medarbetare och partners vi attraherar, säger Ebba Annell, Digital Affärsutvecklingschef på SOS Barnbyar Sverige.
För att lyckas i omställningen krävs inte bara en stark strategi utan även en tydlig metod som säkrar ett starkt engagemang och involvering från de som ska genomföra den – medarbetarna. Som stöd i arbetet använder sig därför SOS Barnbyar av mjukvarubolaget Hubbsters smarta, digitala och forskningsbaserade metod för framgångsrik strategiaktivering.
– Vi är otroligt stolta över att få vara en del av SOS Barnbyars viktiga omställning till social innovatör. Den här innovationsstrategin är inte bara viktig för SOS som organisation, den påverkar också framtiden för många barn i utsatthet. Att vår digitala metod kan stötta i detta arbete känns både viktigt och hedrande, säger Anna Bloth Karling, VD & Chief Purpose Officer på Hubbster.
Strategisk rådgivare i framtagningen av innovationsstrategin är Christian de Loës, Prosensit.
Dela inlägget
Publicerad: 2018-11-27
Liknande

Artikel
Vi finns kvar och kämpar för barnen
Efter två månader av en vapenvila, som gav barnen framtidstro och hopp, har hundratals barn dött i nya flyganfall. Barn som trodde att de hade överlevt ett av världens värsta krig.
Läs mer här
Nyhet
Lottköpare ger 21 miljoner till barnen
Vid årets 20-årskrönta utdelning fick SOS Barnbyar ta emot 21 miljoner kronor av Postkodlotteriet.
Läs mer här
Nyhet
Ny broschyr för dig som jobbar med ungdomar
Ny broschyr för yrkesverksamma, som vill förbättra eftervården för unga som lämnar samhällsvård.
Läs mer här