Nyhet

SOS Barnbyar aktiverar social innovation med Hubbsters digitala metod 

Ebba Annell, Affärsutvecklingschef, SOS Barnbyar Sverige och Anna Bloth Karling, VD, Hubbster.

Barnrättsorganisationen SOS Barnbyar Sverige vill nå dubbelt så många barn till 2020. För att lyckas ställer man om organisationen till ett ekosystem inom social innovation med fokus på innovativa lösningar, med och för barn, som också engagerar kunder. För att säkra genomförandet av innovationsstrategin och engagera medarbetarna i utmaningen används SaaS-bolaget Hubbsters digitala metodHubbster:Activate.

Den tid då traditionella insamlings- och programorganisationer kunde skruva upp insamling och månadsgivande några grader år för år är förbi. För att möta det ständigt växande behovet av stöd för barn och unga i utsatthet skapar SOS Barnbyar ett ekosystem för innovation där samskapande och nytänkande kan växa exponentiellt, så kallad social innovation.

– Att vara en social innovatör innebär för oss att bli den självklara samlingspunkten för innovationer och nya sätt att skapa bättre förutsättningar för barn och unga i utsatthet. Det är något som ska genomsyra SOS Barnbyar Sverige i allt vi gör. Både hur vi utformar och bedriver program och sättet vi engagerar och marknadsför oss mot kunder på. Men också vilka produkter vi tar fram, hur vi arbetar på internt, vilken kultur vi odlar, hur vi ser på vår roll i samhället samt vilken typ av kompetens i medarbetare och partners vi attraherar, säger Ebba Annell, Digital Affärsutvecklingschef på SOS Barnbyar Sverige.

För att lyckas i omställningen krävs inte bara en stark strategi utan även en tydlig metod som säkrar ett starkt engagemang och involvering från de som ska genomföra den – medarbetarna. Som stöd i arbetet använder sig därför SOS Barnbyar av mjukvarubolaget Hubbsters smarta, digitala och forskningsbaserade metod för framgångsrik strategiaktivering.

– Vi är otroligt stolta över att få vara en del av SOS Barnbyars viktiga omställning till social innovatör. Den här innovationsstrategin är inte bara viktig för SOS som organisation, den påverkar också framtiden för många barn i utsatthet. Att vår digitala metod kan stötta i detta arbete känns både viktigt och hedrande, säger Anna Bloth Karling, VD & Chief Purpose Officer på Hubbster.

Strategisk rådgivare i framtagningen av innovationsstrategin är Christian de Loës, Prosensit.

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ebba Annell, Affärsutvecklingschef, SOS Barnbyar Sverige

Mobil: 070-322 85 36

Mail: [email protected]

Taggar

Dela inlägget

Publicerad: 2018-11-27

Liknande

Nyhet

Psykologiskt stöd ger barn trygghet efter missilattacken mot Israel

De iranska attackerna mot Israel i söndags orsakade rädsla och oro hos barn och ungdomar i våra program i landet. En 7-årig flicka skadades.

Läs mer här

Artikel

Workwear for Kids – en kollektion som står upp mot barnarbete

Med initiativet Workwear for Kids strävar vi efter att öka medvetenheten om de hårda förhållanden för barnarbete och säkerställa att en fråga som är mycket relevant för miljontals barns vardagsliv, fortsätter att få den uppmärksamhet den förtjänar från allmänheten.

Läs mer här

Artikel

Jon Henrik Fjällgren: ”Fler borde engagera sig för barnen”

Jon Henrik Fjällgren berättar om besöket i barnbyn och varför fler bör engagera sig.

Läs mer här