DHL: ”Vi tar hållbarhet på allvar”
För ett företag som DHL är det otroligt viktigt att arbeta med hållbarhet, både social och miljömässig. Det är viktigt för ledningen, deras anställda och kunder. Hållbarheten är så pass viktig i företaget att den numera är en del av deras DNA och de tar stora steg framåt. Strategin är att reducera utsläppen med 50 procent på kort tid och de investerar nu stort i eltruckar och elbilar. Men de gör mycket mer än så.
– Corporate social responsibility handlar inte bara om miljö, utan också om det sociala. Vi jobbar med många stora globala kunder och de tar hållbarhet på allvar och har därför krav på oss, säger Alex Hislop, Vice President, Head of Consumer Retail eCommerce sector på DHL, och forsätter:
– Vi tar hållbarhet på allvar och vill visa tydliga exempel för våra kunder på hur vi samarbetar med SOS Barnbyar.

Samarbetet skapar engagemang
DHL har samarbetat med SOS Barnbyar länge, och sedan 2011 har de tillsammans jobbat med GoTeach-programmet, som stödjer ungdomar i övergången mellan skola och arbetsliv. Många anställda runt om i världen är volontärer och mentorer. Det skapar engagemang hos de anställda och varje år har de en medarbetarundersökning, som visar att samarbetet har en positiv effekt.
– Våra medarbetare är väldigt motiverade och positiva till SOS Barnbyar och ungdomarna vi träffar, men också positiva till vår arbetsgivare DHL som låter oss göra detta och som stödjer oss på vägen, säger Alex Hislop.
Nationellt program i Göteborg
För ett par år sedan öppnade SOS Barnbyar ett nationellt program för ensamkommande ungdomar i Hammarkullen, Göteborg. DHL engagerade sig tidigt och det har nu lett till ett mycket uppskattat samarbete.
– Vi ville vara med och stödja deras verksamhet genom att hitta någon aktivitet från dag ett. Vi började med en DHL-dag, då vi visade vad DHL står för och vad vi gör.
Sedan dess har samarbetet utvecklats och ungdomarna får nu möjlighet att gå en truckförarutbildning, då det råder en brist i området på truckförare. Det gör att ungdomarna lättare kan få anställning och etableras i samhället. Detta har verkligen uppskattats av ungdomarna, som vill ta varje chans att komma ut i arbetslivet och DHL vill nu utveckla konceptet.
– Det finns ungdomar som inte vill köra truck, men som är lite mer intresserade av att få en kurs i kundtjänst eller i förtullning. Vi får se vad det blir i slutet av året, men det blir säkert mer än bara en truckförarutbildning nästa år.
DHL är så nöjda med resultatet för både ungdomar och personal att de nu tänkte kopiera utbildningen till andra länder där de samarbetar med SOS Barnbyar.
Blir du inspirerad av DHLs engagemang? Kontakta oss om ett samarbete.
Taggar
Dela inlägget
Publicerad: 2019-12-19
Liknande

Årets Employer Branding-företag
Sector Alarm har blivit utnämt till årets Employer Branding-företag 2020 på Universum Awards. Employer Branding är en självklar satsning för företaget. Att alla anställda känner en gemenskap, stolthet och arbetsglädje är utgångspunkten. Sector Alarm är en av våra viktiga samarbetspartners och de ser till att engagera sina medarbetare i samarbetet. – Att vara anställd på … <a href="https://sos-barnbyar.se/dhl-vi-tar-hallbarhet-pa-allvar/">Continued</a>
Läs mer här
GoTeach stöttar unga in i arbetslivet
Idag ingår mer än 2 000 ungdomar i 30 länder och totalt över 7000 volontärer i ”GoTeach” – ett partnerskap mellan SOS Barnbyar och DHL. Partnerskapet stöttar unga med tuff socioekonomisk bakgrund i att utvecklas till självförsörjande vuxna. – Att unga ska kunna bli självförsörjande och självständiga är grunden för ett fungerande samhälle och vi vill … <a href="https://sos-barnbyar.se/dhl-vi-tar-hallbarhet-pa-allvar/">Continued</a>
Läs mer här
Gekås engagerar sina medarbetare
Gekås inledde sitt samarbete med oss 2009. De stödjer verksamhet i Indien och Bangladesh - och samarbetet med SOS Barnbyar är en viktig pusselbit i det hållbarhetsarbete företaget gör.
Läs mer här