Här knäcker unga kvinnor koden
Cynthia, 19 år, hade inte tillgång till en enda dator under hela sin skoltid. Nu studerar hon IT-kunskap och grunderna i JavaScript på Nairobi Community iHub som är del av satsningen Digital Village – och hon vill att fler tjejer ska få samma chans.

– Våra mentorer på hubben säger att man inte ska känna sig nedslagen eller ge upp. Du ska gå den kurs du vill gå. Till dem som säger att du inte klarar det – visa att de har fel, säger Cynthia.
I hela Kenya möter tjejer stora hinder för att ta sig in i den digitala världen – som brist på internet, datorer och traditionella normer som avskräcker dem från att studera teknik. Trots att det finns nationella satsningar för att minska könsskillnaderna inom IT, halkar många tjejer efter i ett samhälle som snabbt digitaliseras.

På Nairobi Community iHub samlades 22 unga kvinnor för att prata om sina erfarenheter inom IT. Deras berättelser var både inspirerande och ögonöppnande.
Universitetsstudenterna var tacksamma för att de fått tillgång till digitala kurser som hjälpt dem utveckla sina datakunskaper. Många önskade att de hade fått lära sig programmering redan som barn, och föreslog att IT-undervisning borde börja tidigare – även för deras yngre syskon. De betonade också vikten av utbildning i internetsäkerhet, och att sådana program borde finnas i skolorna.
Mentorskap visade sig vara en nyckel till att fler tjejer vågar satsa på IT.
Edith som är coach, mentor och blivande masterstudent i IT, känner igen utmaningarna.
– IT är fortfarande ett mansdominerat område. När man säger till sina föräldrar att man vill studera IT, föreslår de sekreterarjobb i stället. Samtidigt uppmuntrar de brorsan att satsa på teknik. Det måste vi ändra på, säger hon.
De unga kvinnorna berättade också om praktiska hinder: ingen av dem hade internet hemma, de flesta reste 45–60 minuter för att ta sig till iHub, och bara fyra hade använt en dator i grund- eller gymnasieskolan. Strömavbrott stör undervisningen, och solpaneler föreslogs som en lösning.
En trygg plats för lärande och utveckling
Nairobi Community iHub ligger i en av våra barnbyar. Det är en plats där unga lär sig digitala färdigheter, får stöd av mentorer och träffar andra med liknande intressen. Sedan starten i maj 2023 har hundratals unga kommit till iHub varje månad.
Hubben är en del av Digital Villages-projektet och erbjuder inte bara tillgång till teknik, utan också uppmuntran. Väggarna är målade av ungdomarna själva, och det finns en öppen och välkomnande stämning där tjejer känner sig trygga att utforska teknikens värld.
Även om den digitala utvecklingen går snabbt i Kenya, är tillgången till internet ojämn. År 2023 använde bara 43–45 % av befolkningen internet, och många områden saknar fortfarande bra infrastruktur, el och prisvärda enheter.
I offentliga skolor saknas ofta IT-utrustning, trots satsningar på digital utbildning. I Nairobis fattigare områden gör trånga klassrum det ännu svårare att få tillgång till digital undervisning.
Att minska det digitala gapet
Det digitala gapet drabbar tjejer och unga kvinnor extra hårt. Traditionella könsroller och brist på teknik hemma gör att många aldrig får chansen att utforska ämnen som teknik, naturvetenskap och matematik. Trots att Kenya har en nationell IT-policy och en jämställdhetspolicy inom STEM-ämnen, finns fortfarande stora hinder.
”När man säger till sina föräldrar att man vill studera IT, föreslår de sekreterarjobb i stället. Samtidigt uppmuntrar de brorsan att satsa på teknik. Det måste vi ändra på.”
Idag är bara ungefär en tredjedel av IT-studenterna i Kenya kvinnor. Färre kvinnor söker till, deltar i och avslutar IT-utbildningar jämfört med män. Det påverkar deras möjligheter att ta plats i en bransch där efterfrågan växer snabbt.
Till år 2030 beräknas över 230 miljoner nya jobb i Afrika söder om Sahara kräva IT-kunskaper. I Kenya väntas över hälften av alla jobb kräva digital kompetens. Utan riktade insatser riskerar många tjejer att gå miste om framtidens jobb – och landet går miste om viktig talang.
Framåt – med mod och möjligheter
Nairobi Community iHub visar att när unga kvinnor får verktyg, utrymme och stöd att utforska teknik, så blomstrar de.
– Jag tror att vi tjejer kan ta plats i den här branschen – vi kan klara det. Vi borde nå fler tjejer i skolor och ge dem mentorer och tillgång till digitala hubbar som visar vägen. Tjejer är en viktig del av framtiden. På platser som iHub i Nairobi möts de, lär sig och samarbetar för att forma en mer inkluderande teknisk framtid – i Kenya och resten av världen, säger Cynthia.
Digital Village
Digital Village är en satsning inom hela SOS Barnbyar som går ut på att barn och unga i våra program får kunskap och tillgång till digitala verktyg, så att de har samma chans och förutsättningar som andra jämnåriga, när de så småningom ska ut på arbetsmarknaden. Satsningen bidrar till att minska den digitala klyftan och att skapa ett mer rättvist samhälle.
Dela inlägget
Publicerad: 2025-06-18
Liknande

Artikel
Poesin gav Nour livet tillbaka
För många barn stannar livet när kriget startar. När Nour evakuerades från barnbyn i Rafah, Gaza, till Betlehem hade hon inte kunnat gå i skolan på åtta månader. Hon var 15 år, kraftigt påverkad av kriget, ett blygt barn som saknade självförtroende och inte alls mådde bra. Under sommarskolan hittade hon orden, och med stöd från SOS Barnbyar en väg tillbaka till livet.
Läs mer här
Artikel
Små barn tvingas arbeta som fiskare med livet som insats. Läs hur Teye bröt sig fri från den farliga fiskenäringen.
Läs mer här
Artikel
Så lättades bördan från hennes axlar
Med projektet Tantie Bagage har hundratals flickor kommit ur tungt barnarbete i Elfenbenskusten. 13-åriga Grace var en av dem.
Läs mer här