Därför måste barns utbildning säkras vid kris
Meghan Keller, global expert på utbildningsfrågor på SOS Barnbyar, om vikten av att barns utbildning säkras – även vid krig och katastrofer.

Varför är utbildning så viktigt vid kris eller konflikt?
– När ett samhälle drabbas av en kris är det inte bara ett behov, utan direkt livsavgörande, att barn får fortsätta gå i skolan. För barn som förlorat både hem, trygghet och familj ger utbildning barnet stabilitet, självkänsla och ett sammanhang. Oavsett om den är formell eller informell, är trygga skolmiljöer varje barns rättighet. Under konflikt eller i en tillvaro på flykt är skolan ofta den enda konsekventa platsen där ett barn känner sig säkert, återfår rutiner och träffar jämnåriga och trygga vuxna, säger Meghan Keller, som är global expert på utbildningsfrågor på SOS Barnbyar.
– För barn som har upplevt separation, trauma eller långvarig osäkerhet handlar utbildning inte bara om färdigheter, utan också om läkning, återhämtning och identitet. Utbildning i katastrofer och långvariga kriser hjälper barn att återuppbygga självförtroende, utvecklar livs- och akademiska färdigheter och minskar risken för barnäktenskap, barnarbete eller att rekryteras till väpnade grupper. Alla barn förtjänar att våga drömma om framtiden, och med vårt stöd kommer många barn i kris kunna ta tillbaka den drömmen.
Hur arbetar SOS Barnbyar för att säkra barns utbildning i krissituationer?
– SOS Barnbyar kopplar samman utbildning med omsorg, länkar klassrum till familjer, lärare till samhällen och lärande till återhämtning. Under både kris och återhämtning, när familjer får stöd att skicka sina barn tillbaka till skolan, när lärare utbildas för att hantera trauma och när samhällen skyddar trygga lärandemiljöer, stärks utbildnings- och sociala skyddssystem. Hoppet blir hållbart.
Rent praktiskt stöttar vi genom att:
• Förmedla lokala läranderesurser och stöd till skolgång
• Stödja vårdnadshavare med utbildning som kan leda till försörjning, matpaket och föräldracoaching under, och efter, kris
• Utbilda lärare i traumaanpassade metoder
• Samarbeta med myndigheter och samhällen för att laga infrastrukturen i skadade skolor och förskolor så att de blir säkra, skyddande och jämställda.
– Många av våra utbildningsprojekt integrerar lärande med psykosocialt stöd och digitala verktyg för att komma i kapp, och bidrar till samhällens återuppbyggnad, vilket säkerställer att även barn som är på flykt eller riskerar separation kan få tillgång till kvalitativ utbildning i tryggare miljöer.
Vilka är några av de största utmaningarna för att säkerställa att barn får utbildning under eller efter en kris?
– Enligt Deklarationen om säkra skolor är utbildning en skyddad humanitär stödinsats, vilket också följer internationell humanitär rätt och Barnkonventionen. Trots att 121 länder har ställt sig bakom deklarationen, som säkerställer att barn, lärare och skolor skyddas under konflikt och att utbildning kan fortsätta på ett säkert sätt, är den hårda verkligheten att utbildning ofta det första som inskränks och den sista som återställs. Skolor är ofta mål för krig eller ockuperas av personer på flykt, vilket berövar miljontals barn tillgång till utbildning.
– Finansiering för utbildning i krig och kris är konstant låg, mindre än 3 % av humanitärt bistånd, vilket gör att barns rätt att lära ständigt nedprioriteras. Förutom finansiering är det också praktiska omständigheter som begränsar barns utbildning vid en katastrof. Det kan vara förstörd skolinfrastruktur, brist på lärare på grund av de tvingats fly eller har dött, förlorat lärande som gör det svårt att komma ikapp och tillbaka när skolor öppnar utan stöd för utbildning, där man använder pengarna till mat och andra basala behov istället för till utbildning, vilket kan leda till tidiga äktenskap eller barnarbete, samt den psykosociala belastningen.
– För barn som separerats från sin familj är utmaningen ännu större; utan en stabil förälder eller samhälle stannar deras lärande ofta helt.
Om du kunde dela ett budskap med världen om varför utbildning är viktigt för barn i kris – vad skulle det vara?
– Ubuntu är ett ord som härstammar från bantuspråket i södra Afrika; det är tron på gemensam mänsklighet som lär oss: ”Jag är, eftersom vi är”, och prioriterar medkänsla, gemenskap, ömsesidig omsorg och kollektivt ansvar som en gemensam handling av att bli.
– Utbildning bygger inte bara kunskap, utan också en koppling mellan dåtid, nutid och framtid. Blunda och minns platsen där du först kände dig trygg att lära. Människorna som trodde på dig, lektionerna som formade den du blev, den trygga känslan av att din framtid var möjlig och spännande. För miljontals barn som lever i konflikt och kris, helt oskyldiga, har deras hopp om en ljus framtid släckts. Klassrum står tomma, drömmar sätts på paus och barndomen ersätts av en kamp för överlevnad.
– Varje barn är viktigt. Varje barn förtjänar en chans att läka, att hoppas, att lära och att växa med inställningen att kunna bli det han eller hon vill. När vi stöttar barn i kris med utbildning bidrar vi till en ljusare framtid för alla.
Alla barn förtjänar att våga drömma om framtiden, och med vårt stöd kommer många barn i kris kunna ta tillbaka den drömmen.
Dela inlägget
Publicerad: 2025-11-21
Liknande
Artikel
13-åriga Mahdi om flykten från Khartoum
Möt 13-åriga Mahdi som med egna ord berättar om flykten från Khartoum – och hur det är att vara barn i Sudan just nu.
Läs mer härArtikel
”Barn dör i Sudan – stoppa kriget nu”
SOS Barnbyars federation uppmanar till ett omedelbart stopp för attacker mot civila och istället säkra att humanitära insatser kan nå fram.
Läs mer här
Artikel
Digitalt lärande för barn i Sudan
Läs hur vi arbetar för att minska utbildningsgapet för barn i Sudan.
Läs mer här